منو

-
آیین نامه عضویت کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی بم
-
آیین نامه خدمات کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی بم
-
آیین نامه وجین کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی بم
آیین نامه عضویت دانشگاه علوم پزشکی بم
آیین نامه عضویت
معاونت پژوهشی و فن آوری
کتابخانه مرکزی
دانشگاه علوم پزشکی بم
آیین نامه عضویت
۱. عضویت
افراد مشمول عضویت:
الف:دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بم
ب: اساتید، اعضاء هیأت علمی و مربیان دانشگاه علوم پزشکی بم
ج: کارکنان رسمی ، پیمانی ، و طرحی دانشگاه علوم پزشکی بم
۲. مدارک و شرایط عضویت
گروهها و افراد فوق می توانند با ارائه مدارک خواسته شده در بخش ثبت نام عضو کتابخانه مرکزی دانشگاه شوند.
با مراجعه به آدرس لینک http://azarlib.mubam.ac.ir:8080/web
یا به صورت حضوری با ارائه فرم چاپی از کتابخانه
۳. مدت عضویت:
الف. دانشجویان در مدت اشتغال به تحصیل دردانشگاه
اساتید و اعضاء هیأت علمی و کارکنان در مدت اشتغال به کاردر دانشگاه
۴.مقررات امانت:
نوع عضویت مدت عضویت
اساتید و اعضاء هیأت علمی 10 نسخه کتاب به مدت20روز
دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پزشکی 4 نسخه کتاب به مدت15روز
دانشجویان کارشناسی 4 نسخه کتاب به مدت ۱۵روز
دانشجویان استعدادهای درخشان 12 نسخه کتاب به مدت15روز
کارکنان 4 نسخه کتاب به مدت۱۵روز
دانشجویان طرحی 4 نسخه به مدت ۱۵ روز
مربی 10 نسخه به مدت ۱۵ روز
حق التدریس 4 نسخه به مدت ۱۵ روز
مدت امانت مواد غيرچاپي مانندCD، نوارهاي صوتي و تصويري آموزشي بنا بر صلاحدید مسئول کتابخانه می باشد.
اعضاي كتابخانه موظفند شخصاً مبادرت به امانت و بازگشت كتاب نمايند.
يك نسخه از هر عنوان كتاب فقط در محل كتابخانه مورد استفاده قرار مي گيرد و امانت داده نمی شود.
پس از بازگشت كتاب به بخش امانت، در صورت نياز مي توان مدت امانت را تمديد نمود.
كتابهايي كه در ليست رزرو قرار دارند، مدت امانت آنها تمديد نمي شود و حداكثر به مدت24 ساعت جهت تحويل به رزرو كننده، در كتابخانه نگهداري مي شوند.
کتابهایی که کم مراجعه هستند یا تعداد نسخ آنها زیاد است بنا بر صلاحدید مسئول کتابخانه می تواند بیش از زمان یاد شده نیز به امانت داده شود.
هرعضو کتابخانه می تواند تا سقف و زمان مجازمنابع مورد نیازخود را به امانت ببرد.
تاخیر در تحویل منابع:
تاخیردر تحویل منابع طبق قانون امانت غیر مجاز بوده و متخلفین مشمول قانون ذیل خواهند بود
1 -در صورت تاخير در برگشت كتاب، به ازاي هرروز تاخير براي بار اول 10000 ريال دريافت مي شود.
2-در صورت تكرار براي بار دوم، علاوه بر جریمه نقدی، عضویت فرد در کلیه کتابخانه های دانشگاه برای مدت یک هفته به حالت تعلیق در آمده و چناچه برای سومین مرتبه تخلف صورت گیرد، علاوه بر جریمه نقدی، عضویت به مدت یک ترم تحصیلی تعلیق می گردد.
اگر به هر صورت موادی بدون اطلاع و موافقت کتابدار از کتابخانه خارج شود، برای بار اول فرد متخلف یک نیمسال تحصیلی از عضویت کتابخانه محروم می شود و در صورت تکرار بر حسب مورد به کمیته انضباطی یا معاونت پژوهشی گزارش خواهد شد.
مفقود يا ناقص شدن منابع
چنانچه هريك از منابع امانت گرفته شده مفقود، مخدوش يا اوراق و تصاويري از آن بريده و ناقص شود، امانت گيرنده موظف است عين اصل آن يا آخرين ويرايش راتهيه و به كتابخانه تحويل نمايد.
چنانچه تهيه مجدد اثر مفقود يا مخدوش شده امكان پذير نباشد، امانت گيرنده ملزم به خرید کتاب دیگری می باشد
منابعي كه امانت داده نمي شود:
كتابهاي ناياب و منحصر به فرد(كتابهاي قديمي و نسخه های خطي)
كتابهاي مرجع(رفرنس)
مجلات جاري
پايان نامه های تحصيلي
مقررات کتابخانه:
۱.منابع کتابخانه ای از جمله سرمایه های ملی است . از آنجائیکه جایگزین کردنآنهادر تمام موارد امکان پذیرنیست تقاضا دارد در حفظ آنها دقت لازم را به عمل بیاورید
۲. رعایت سکوت در سالن های مطالعه الزامی است.
جهت دریافت فایل کلیک نمایید...
آیین نامه خدمات دانشگاه علوم پزشکی بم
آيين نامه استفاده و امانت مواد از كتابخانه هاي دانشگاه
نظر به اهميت كتاب و كتابخانه و به منظور استفاده بيشتر و كارآمدتر از امكانات موجود در كتابخانه هاي دانشگاه، حفظ و نگهداري منابع و اعمال روشهاي يكنواخت و هماهنگ در استفاده و امانت مواد كتابخانه اي به كليه اعضاي كتابخانه ها اعم از دانشجو و هيئت علمي و سایرین اين آيين نامه در شوراي تخصصي كتابخانه هاي دانشگاه مطرح و به تصويب رسيده و بازنگری شده است.
استفاده كنندگان :
استفاده كنندگان از امكانات كتابخانه به چهار گروه تقسيم مي شوند:
الف: اعضاي هيات علمي شاغل و بازنشسته دانشگاه علوم پزشكي بم
ب: دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي بم در سطوح مختلف كارداني، كارشناسي، كارشناسي ارشد، دكترا و دوره هاي تكميلي .
ج: كليه كاركنان دانشگاه علوم پزشكي بم که عضویت آنها بر حسب نیاز ایشان به منابع، مورد پذیرش کتابخانه ها قرار گرفته باشد.
روشهای عضویت و استفاده از کتابخانه ها
دو روش برای عضویت مراجعه کنندگان پیش بینی شده است که عبارتند از :
عضویت آنلاین: ورود به سایت کتابخانه http://azarlib.mubam.ac.ir:8080/web و تکمیل فرم درخواست عضویت کارت دانشجویی یا حکم کارگزینی و یا معرفی نامه دانشگاهها و ....) و ارسال برای کارشناس مربوطه جهت بررسی درخواست های رسیده و مدارک توسط کارشناسان کتابخانه مرکزی و تایید عضویت آنها
مراجعه حضوری: مراجعه شخص به کتابخانه مرکزی و ارائه مدارک لازم به همراه تکمیل فرم عضویت .
فایل راهنمای عضویت آنلاین بر روی وب سایت کتابخانه مرکزی
عضويت دانشـجویان، اعضاي شـاغل و بازنشسته هيئت علمي و کارکنـان براي يكبار انجام مي گیرد.
دانشجويان هر دانشـكده می توانند از سایر کتابخانه های دانشگاه، بر اسـاس نظر مسـئول هر کتابخانه کتاب به امانت بگیرند.
استفاده از سالن هاي مطالعه همه كتابخانه هاي دانشگاه براي كليه اعضاي كتابخانه ها با ارائه كارت شناسايي مجاز است.
كليه اعضاء كتابخانه ها ميتوانند از سالنهاي مطالعه كتابخانه مركزي استفاده نمايند.
اعتبار و مدت عضويت
1 مدت اعتبار عضويت دانشجويان تا پايان مدت تحصيل
2-مدت اعتبار عضويت اعضاء هیئت علمی در صورت تمايل بعد از بازنشستگي هم برقرار خواهد بود.
3- مدت اعتبار عضويت كاركنان تا پايان خدمت
4- مدت اعتبار عضویت نیروهای طرحی تا پایان مدت طرح می باشد.
شرايط امانت
1- امانت گرفتن منابع از كتابخانه ها منوط به عضويت در كتابخانه هاي دانشگاه خواهد بود.
2- اساتید و اعضاء هیأت علمی 10 نسخه کتاب به مدت20روز
3- دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پزشکی 4 نسخه کتاب به مدت15روز
4- دانشجویان کارشناسی 4 نسخه کتاب به مدت ۱۵روز
5- دانشجویان استعدادهای درخشان 12 نسخه کتاب به مدت15روز
6- کارکنان 4 نسخه کتاب به مدت۱۵روز
7- دانشجویان طرحی 4 نسخه به مدت ۱۵ روز
8- مربی 10 نسخه به مدت ۱۵ روز
9- حق التدریس 4 نسخه به مدت ۱۵ روز
مدت امانت مواد غيرچاپي مانندCD، نوارهاي صوتي و تصويري آموزشي بنا بر صلاحدید مسئول کتابخانه می باشد.
اعضاي كتابخانه موظفند شخصاً مبادرت به امانت و بازگشت كتاب نمايند.
يك نسخه از هر عنوان كتاب فقط در محل كتابخانه مورد استفاده قرار مي گيرد و امانت داده نمی شود.
پس از بازگشت كتاب به بخش امانت، در صورت نياز مي توان مدت امانت را تمديد نمود.
كتابهايي كه در ليست رزرو قرار دارند، مدت امانت آنها تمديد نمي شود و حداكثر به مدت24 ساعت جهت تحويل به رزرو كننده، در كتابخانه نگهداري مي شوند.
کتابهایی که کم مراجعه هستند یا تعداد نسخ آنها زیاد است بنا بر صلاحدید مسئول کتابخانه می تواند بیش از زمان یاد شده نیز به امانت داده شود.
تاخير در بازگشت به موقع كتاب
1 -در صورت تاخير در برگشت كتاب، به ازاي هرروز تاخير براي بار اول 10000 ريال دريافت مي شود.
2-در صورت تكرار براي بار دوم، علاوه بر جریمه نقدی، عضویت فرد در کلیه کتابخانه های دانشگاه برای مدت یک هفته به حالت تعلیق در آمده و چناچه برای سومین مرتبه تخلف صورت گیرد، علاوه بر جریمه نقدی، عضویت به مدت یک ترم تحصیلی تعلیق می گردد.
اگر به هر صورت موادی بدون اطلاع و موافقت کتابدار از کتابخانه خارج شود، برای بار اول فرد متخلف یک نیمسال تحصیلی از عضویت کتابخانه محروم می شود و در صورت تکرار بر حسب مورد به کمیته انضباطی یا معاونت پژوهشی گزارش خواهد شد.
مفقود يا ناقص شدن منابع
چنانچه هريك از منابع امانت گرفته شده مفقود، مخدوش يا اوراق و تصاويري از آن بريده و ناقص شود، امانت گيرنده موظف است عين اصل آن يا آخرين ويرايش راتهيه و به كتابخانه تحويل نمايد.
چنانچه تهيه مجدد اثر مفقود يا مخدوش شده امكان پذير نباشد، امانت گيرنده ملزم به خرید کتاب دیگری می باشد
منابعي كه امانت داده نمي شود:
كتابهاي ناياب و منحصر به فرد(كتابهاي قديمي و نسخه های خطي)
كتابهاي مرجع(رفرنس)
مجلات جاري
پايان نامه های تحصيلي
تسويه حساب
1- هرنوع تغيير در وضعيت آموزشي دانشجويان، از قبيل انتقال، انصراف از تحصيل، جابجايي، مهمان شدن و نظايرآن منوط به ارائه برگه تسويه حساب از كتابخانه است.
2- ساير امانت گيرندگان، اعم از اعضاي هيئت علمي، محققان و كاركناني كه منتقل، بازنشسته و باز خريد مي شوند، يا از ماموريتهاي درازمدت و فرصت مطالعاتي استفاده مي كنند، يا به هرترتيب به خدمت آنان خاتمه داده مي شود، ملزم به دريافت تسويه حساب از كتابخانه وتحويل آن به كار گزيني مي باشند.
3 -دانشجويان فارغ التحصيلي كه ملزم به ارائه پايان نامه هستند مي بايست با كتابخانه محل تحصيل خود تسويه حساب نمايند.
ماده9: به منظور حفظ منزلت كتاب و كتابخانه، كليه اعضاء موظف هستند در محيط كتابخانه موارد زير را رعايت نمايند:
اجتناب از رفتار مغاير با اصول اسلامي و اخلاقي
حفظ كامل سكوت و آرامش
عدم استعمال دخانیات
حفظ نظم و پاكيزگي كتابخانه
رعایت احترام به کارکنان کتابخانه ها
پرهيز از ايجاد مزاحمت براي ساير اعضاء
پرهیز از خوردن و آشامیدن در سالن های مطالعه
در صورت مشاهده تخلف، پس از يك نوبت تذكر شفاهي، ضمن تعليق عضويت، فرد متخلف به كميته انضباطي دانشگاه معرفي خواهد شد.
كليه كتابخانه هاي دانشگاه موظف هستند كه طبق مواد آن به كليه اعضاء خدمات را ارائه دهند.
نسخه اي از اين آيين نامه بايدجهت اطلاع از متن آن در معرض ديد مراجعان هر كتابخانه قرار گيرد.
جهت دریافت فایل کلیک نمایید...
جهت دریافت فایل کلیک نمایید...
آیین نامه وجین دانشگاه علوم پزشکی بم
آیین نامه وجین دانشگاه علوم پزشکی بم
مقدمه
ارزیابی و بررسی وضعیت منابع موجود، و به تبع آن حذف منابعی که به دلایل تکنیکی باید از مجموعه کتابخانه خارج شوند یکی از وجوه اساسی مدیریت مجموعه است. با توجه به اهمیت کنترل رشد مجموعه کتابخانه و حفظ روزآمدي و پویایی آن و کمبود فضا، وجین یکی از ضروري ترین اقدامات دوره اي در هر کتابخانه اي می باشد. موثر ترین نتیجه اي که از فرایند وجین حاصل می گردد حفظ موجودي کتابخانه در سطحی قابل قبول و راهی براي کاهش نارضایتی مراجعه کننده اي است که در جستجوي اثري خاص می باشد. وجین یک اقدام موثر و حساس می باشد که باید با دقت نظر، دانش و شناخت دقیق نسبت به مجموعه و مخاطبان آن صورت پذیرد تا از وجین اقلام مفید و با ارزش جلوگیري شود.افزودن منابع بدون پیرایش مجموعه موجود حتی در صورت وجود فضای کافی، در دراز مدت از کارایی مجموعه می کاهد. لذا وجین باید مطابق با خط مشی و سیاستی مدون و مشخص توسط کارشناسان متخصص کتابخانه و با نظارت و مشورت متخصصان موضوعی صورت پذیرد با توجه به اهمیت یکدستی اجرای روند وجین، این آیین نامه توسط کتابخانه مرکزی برای تمامی کتابخانه های تابعه ارائه می گردد.
اهداف وجین منابع کتابخانه
1. بهبود و افزایش کارایی فضاي محدود کتابخانه
2. ایجاد فضای برای منابع تازه خریداری شده
3. تعدیل فضای قفسه های کتابخانه
4. پویا و زنده نگه داشتن فضاي کتابخانه
5. تسهیل و تسریع به منابع کتابخانه
معیارها و ضوابط وجین
1. منابع فرسوده و غیر قابل استفاده که ارزش علمی یا تاریخی ندارند و نگهداري آنها موجب اشغال
فضا، صرف هزینه نگهداري، آلودگی سایر منابع خواهد شد.
2. منابع علمی که به لحاظ محتوایی و تاریخی ارزش علمی ندارند
3. تسهیل و تسریع در دسترسی به منابع موجود
4. ایجاد فضا در قفسه ها جهت جایگزینی منابع جدید
5. وجین ویرایشهای قدیم منابعی که ویرایش جدید آنها در دسترس می باشد
منابع مستثنی از وجین
1. منابع مرجع اطلس ها و دایره المعارف و بعضی از کتب مرجع
اعضاي کمیته وجین دانشگاه
1. رئیس کتابخانه مرکزي
2. کارشناس میز امانت
3. مسئول حفاظت اسناد فیزیکی دانشگاه
4. کارشناس اسناد دانشگاه
5. رئیس یا نماینده اداره اموال دانشگاه
6. نماینده حراست
7. مسئول کتب مرجع کتابخانه مرکزی
8. یک نفر کارشناس کتابداری
اعضاي کمیته وجین کتابخانه مرکزي
1. رئیس کتابخانه مرکزي
2. کارشناس میز امانت
کلیه کتابهای وجین شده در دانشکده یا مراکز جهت تایید می بایست به کمیته وجین دانشگاه ارسال گردند.
اعضاي کمیته وجین در کتابخانه هاي دانشکده اي و بیمارستان
نحوه انتخاب کمیته وجین در کتابخانه هاي دانشکده اي و بیمارستانها بر عهده رئیس بیمارستان و یا دانشکده با هماهنگی رئیس کتابخانه می باشد .
کلیه کتابهای وجین شده در دانشکده یا مراکز جهت تایید می بایست به کمیته وجین دانشگاه ارسال گردند
مراحل انجام وجین
1. کتابخانه موظف است بر اساس معیارهاي ذکر شده در ماده دو و سه ، به شناسایی و انتخاب منابعی که باید وجین شوند بپردازد
2. مسئول میز امانت منابع وجینی را مشخص و از نرم افزار لیست مربوطه را خارج نموده و به مسئول کتابخانه تحویل می دهد. بعد از بررسی مسئول کتابخانه تصمیم گیري نهایی انجام می گیرد
3. کتابخانه هاي تابعه موظف هستند، فهرست منابع وجین شده شامل: عنوان، نویسنده، شماره ثبت،رده کتاب یا شماره راهنما به کتابخانه مرکزي و یا راسا به کمیته وجین دانشگاه ارسال نمایند.
4. ارسال مستندات به اداره اموال و گرفتن مجوز خروج اموال در این بازه بر عهده خود مرکز می باشد.
5. مسئول میز امانت لیست وجین ها را وارد سیستم کرده و غیر فعال می کند و در زیر لیست مذکور عنوان می نماید کتابهای مربوطه وجین شده است
6. مسئول میز امانت لازم است پس از تایید نهایی منابع جهت وجین، اقدامات لازم در راستاي وجین منابع را به انجام رساند.
7. کتابخانه مرکزی نامه نگاری با رئیس دفتر ریاست دانشگاه جهت هماهنگی با سازمان اسناد را برعهده خواهد داشت.
8. باقیمانده کتابهای مذکور جهت امحا به سازمان اسناد انتقال می یابد
دوره وجین
1. وجین منابع کتابخانه بیشتر به میزان و قدرت خرید منابع و نیز به فضا فیزیکی کتابخانه بستگی دارد.
2. وجین منابع کتابخانه به طور میانگین هر دو سال یکبار انجام می گیرد
هرگونه تغییر در مفاد این آیین نامه به پیشنهاد کتابخانه مرکزي و تایید شوراي پژوهشی دانشگاه امکان پذیر بوده و مراتب به کتابخانه هاي تابعه اعلام خواهد شد.
جهت دریافت فایل کلیک نمایید...
جهت دریافت فایل کلیک نمایید...